maandag 15 februari 2016

Wat maakt een blog zo goed? 10 tips

De vorige keer liet ik weten dat ik wat zakelijke blogs zou nagaan aan de hand van mijn 'checklist'. Ik blog al sinds 2009 (weliswaar in een kleine niche) en ik heb mij sinds die tijd verdiept in bloggen. Aan de hand van mijn lees- en schrijfervaring werk ik vaak met mijn 'checklist'.

Hierbij de tien (10) tips die een blog - volgens mij - ijzersterk maken:



1. Een 'strakke' kop. Een goed begin is het halve werk. Introduceer je blog met een pakkende titel. Een korte titel. Een titel met een vraag. Een titel die afschrikt. Nieuwsgierig maakt. Een ‘sexy’ titel.

2. Een goede indeling. Alles heeft een begin en een eind. Vergeet daarin je kernboodschap niet. Lok de lezer in de eerste alinea en voeg daarna een ‘lees meer’ knop in. Denk: begin - middenstuk – slot.

3. Gebruik meerdere kopjes. De verschillende kopjes introduceren de alinea’s. De kopjes vormen ook een korte samenvatting voor de lezer. Zie het als een extra uitnodiging om het artikel (helemaal) te lezen.

4. Maak het persoonlijk. Zoek de binding met de lezer. Verbinden kan door het persoonlijk te maken. Betrek je lezer. Vertel een verhaal. Schrijf ook op die manier. Beschrijf de situatie zodanig dat het emotie oproept.

5. Houd het leesbaar. Gebruik het juiste lettertype en de lettergrootte. Test het uit op meerdere apparaten (computer, laptop, tablet, mobiele telefoon). Vraag desnoods anderen naar de leesbaarheid van jouw blog.

6. Houd het begrijpelijk. Korte zinnen dwingen je ter zake te komen. Neem het van mij aan dat het continu gebruik van zinnen langer dan dertien woorden echt slaapverwekkend voor de lezer is. Gaap. NB Hoe breder de doelgroep, des te minder je jargon of vaktermen kunt gebruiken.

7. Houd het kort. Een blog (een artikel op internet) leest echt anders dan een essay op papier. Tussen de 300 en 500 woorden voor een blog is gangbaar. Geef je meer uitleg, dan kun je tussen 500 en 750 woorden gebruiken. Vergeet niet: per blog één onderwerp.

8. 'Sprekende' plaatjes. Afbeeldingen van katten doen het altijd goed op internet. Waarom weet ik niet. Ik vind ze schattig, mijn man kan ze niet zien (of ruiken). Hoe dan ook, kies een afbeelding bij je blog die aanspreekt. NB Let op de auteursrechten van de foto.

9. Onderwerp. Je kunt over werkelijk alles bloggen. Ik heb een keer geblogd over tien (10) foute liedjes op bruiloftsfeesten en het artikel deed het best goed. Verdiep je in de inhoud én maak het simpel voor je lezer (maak bijvoorbeeld lijstjes).

10. Deelwaardig? De laatste tip is om bij jezelf na te gaan of je zelf ook de blog ‘leuk’ zou vinden of zou delen. Lees je blog hardop. Vraag je steeds af of het beter kan. Druk op gegeven moment op ‘publiceren’. De digitale wereld in. Overigens het woord ‘deelwaardig’ bestaat (nog) niet.

In de volgende blog gebruik ik mijn ‘checklist’. Heb jij nog ijzersterke tips die ik kan toevoegen aan mijn ‘checklist’? Ik ben benieuwd. Tot de volgende blog! 


Houd mijn online visitekaartje www.naomirustenberg.nl in de gaten. Daar kun je al mijn contactgegevens vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen