donderdag 11 februari 2016

Vijf (5) redenen om te bloggen


Genoeg organisaties doen een poging om te bloggen. Toch heb ik het idee dat er nog meer organisaties zijn die dat liever niet doen. In de volgende blog zal ik het over vijf redenen om niet te bloggen hebben. Misschien hebben die organisaties namelijk gelijk! Nu richt me heel positief op het wel bloggen. Hierbij vijf redenen:

1. Bloggen is informeren. Houd de lezer op de hoogte van de laatste (relevante) ontwikkelingen in de organisatie. Ook zijn nieuwtjes in de branche of omgeving interessant voor je lezer. Het is tenslotte de (potentiele) klant die je een gratis dienst bewijst. 

2. Bloggen werkt therapeutisch. Geloof mij maar, bloggen is van je afschrijven. Bloggen werkt helend, genezend en reflecterend. Het is voor mij persoonlijk altijd zo geweest. Waarom zou het niet werken voor het zelfreinigend vermogen van een organisatie? 

Voordat je het enigszins zelf doorhebt, kan bloggen doorslaan naar een vorm van paternalisme. Je wilt je lezer dan opvoeden door je (kritische) teksten heen. Je schrijft de leefregels voor. Herhaalt die nog even. Wees daar voorzichtig mee. Je wilt niet dat de lezer een stok vindt om een hond mee te slaan. Oeps. Ik begin zelf de les voor te lezen. 

3. Bloggen houdt levend. Een website met een bijgewerkte blog staat goed. Dat heeft natuurlijk meteen invloed op je (organisatie)imago. Je wilt namelijk zelf ook vivant, antistoffig en innovatief overkomen. Nieuw content geeft aan dat je zelf ‘up to date’ bent. Zo, dat rijmt! 

4. Bloggen maakt zoekvriendelijk. Mensen weten via zoekmachines je (organisatie) steeds beter te vinden. Hier horen o.a. SEO[1] regels bij, maar die zijn snel te leren. Een kind kan de was doen (en hierover - over SEO - zal ik vast nog eens over bloggen). 

5. Bloggen creëert contactmomenten. Elke keer wanneer er weer een blog wordt geplaatst, maak je contact met de lezer. Je geeft de lezer stof om over na te denken en te reageren. Uiteraard wil je dat ze direct contact met jou opnemen voor persoonlijk advies. Het moge voor de lezer duidelijk zijn dat de blog gratis is, maar gerichte adviezen niet. 

Er zijn vast meer redenen om te bloggen. Vul aan. Kun je je niet vinden in deze vijf, laat dat ook weten. Sowieso tot de volgende blog. 

[1] Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie)

Houd mijn online visitekaartje www.naomirustenberg.nl in de gaten. Daar kun je al mijn contactgegevens vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen