vrijdag 12 februari 2016

Vijf (5) redenen om NIET te bloggen


De vorige blog was bedoeld om je (organisatie) te interesseren voor het fenomeen ‘bloggen’. Deze blog heb ik speciaal geschreven om organisaties die niet bloggen te bevestigen in hun voorgevoel. Hierbij vijf redenen om het bloggen te laten voor wat het is: 

1. Bloggen is een rage. Je (organisatie) moet niet gaan bloggen, omdat het een aanhoudende trend is. “Iedereen doet het” is nooit een sterk argument geweest. Ga goed na waarom je wel of niet zou moeten bloggen. Kun je je bijvoorbeeld vinden in de vijf redenen om wel te bloggen? Lees die hier. Wees kritisch, beargumenteer je keuzes. 

2. Bloggen voor ‘niemand'. Niemand zit op je blog te wachten. Je weet het zeker. Echt. Of toch niet? Je kunt je afvragen waarom mensen niet geïnteresseerd zullen zijn in jouw blogs. Of waarom je dat überhaupt denkt. Neem de tijd om dit uit te zoeken. Het zou zonde zijn een loze aanname voor werkelijkheid aan te zien. 

3. Bloggen voor de cijfers. Het klopt. Bloggen beïnvloedt zeker niet meteen je sales (verkoop) cijfers. Je kunt wel stellen dat als de klant je steeds beter leert kennen het voor hem (of haar) makkelijker is om contact te zoeken. Door te bloggen etaleer je je kennis, persoonlijkheid en daadkracht. Kun je de ‘harde’ cijfers even links laten liggen? 

4. Bloggen en ‘core business'. Wanneer bloggen je afhoudt van je core business (kerntaken waarmee de centen worden verdiend) mag je je afvragen of dit de beste strategie is. Het is niet de bedoeling om fulltime te bloggen, terwijl dit niet tot de hoofdwerkzaamheden behoort. Maar halfslachtig een blog bijhouden, komt niet sterk over. Wat ga je doen? Bloggen én prioriteiten stellen. Kan dat samen? 

5. Bloggen en investeren. Goed. Je bent niet van plan te investeren (tijd + geld) in het bloggen. Vergeet het dan maar. Je plant vandaag toch ook geen zaadje zodat er morgen een boom staat? Bestaan er zulke bomen? Bloggen is niet anders. Nicole van Roekel van one 4 marketing (ja, een marketingbureau) schrijft: “Je bent te ongeduldig”. Jammer. Bloggen levert namelijk wel wat op wanneer je besluit niet op te geven. Kun je (als organisatie) genoeg geduld hebben en volhardend zijn?

In de volgende blog neem ik bestaande zakelijke blogs onder de loep aan de hand van mijn 'checklist'. Blijf op de hoogte. 

Houd mijn online visitekaartje www.naomirustenberg.nl in de gaten. Daar kun je al mijn contactgegevens vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen