woensdag 17 februari 2016

Analyse zakelijke blog Top Dental

De eerste zakelijke blog die ik bekijk, is de blog van Tandartsenpraktijk Top Dental in Volendam. Tandarts Stèphanie Haagedoorn is eind 2013 gestart en haar praktijk loopt als een trein. Ze is jong, knap, gedreven, sociaal, innovatief én slim.[1] Almost perfect. Haar blog daarentegen kan nog wat aanpassingen gebruiken. Ik pak mijn ‘checklist’ er even bij.

Laten wij samen de blog “Spenen, stand van het gebit en de kaken en beugels. Orthodontist of tandartsen die ook beugelbehandelingen doen?” analyseren. Checklist...

1. Een 'strakke' kop
'De weg naar een beugel' is een leuke titel. Stéphanie heeft daar helaas een ondertitel van gemaakt. Zonde. De huidige titel geeft nuttige informatie, maar het staat niet op de juiste plek (gebruik de woorden als ‘labels’ of ‘zoekwoorden’). 

2. Een goede indeling
De kernboodschap is voor mij niet duidelijk. Stèphanie, wat wil je de lezer meegeven? Vat het samen in één zin en werk dat verder uit. NB Voeg een ‘lees meer’ knop toe. 

3. Meerdere (korte) kopjes

Hier en daar zie ik kopjes staan. Deze kopjes vormen samen nog geen (korte) samenvatting voor het geheel. Dit hangt ook samen met punt 2.

4. Persoonlijk

Stèphanie, vertel iets over deze patiëntengroep of je eigen ervaring als tandarts (of als kind) over dit verschijnsel.

5. Leesbaar

Ik vind zowel het lettertype als de lettergrootte prima. Jammer genoeg is het een lap tekst en dat maakt het ‘scannend’ lezen moeilijk. Dit heeft een link met punt 2, 3 en 8.

6. Begrijpelijk

Stèphanie gebruikt zinnen die een leek (ik dus) ook snapt. Mooi. Een tip: wees consequent, gebruik geen ‘u’ en ‘je’ of ‘wij’ en ‘ik’ door elkaar. ‘Je’ en 'ik' klinken trouwens persoonlijker. 

7. Kort & bondig

Zeker niet. Een blog als deze met meer dan 1000 woorden is ‘too much’. Wat is het allerbelangrijkste wat je de lezer in deze blog wil meegeven? Werk dat uit. De rest kan in één zin in een voetnoot of verder worden uitgewerkt in een volgende blog. Next.

8. Afbeeldingen

De plaatjes van het gebit zijn niet de mooiste (centenbakje, haha). Ze geven wel een goed beeld van wat Stèphanie beschrijft. De eerste afbeelding is een beetje verwarrend. Ik dacht dat het hele artikel over een fopspeen an sich zou gaan. Op de helft van de blog gaat het ineens over een beugel. Kies daarom één onderwerp en een hoofdfoto die dat onderwerp grotendeels weergeeft.

9. Eén onderwerp
Zie punt 8.

10. 'Deelwaardig'
Waarschijnlijk zou ik dit artikel delen als het alleen over fopspenen bij jonge kinderen ging. Ik zou de blog in ieder geval ‘liken’. De doelgroep spreekt mij namelijk aan. Ik denk dat ouders van kinderen in een andere leeftijdscategorie (als een kind aan een beugel toe is) een aangepaste versie van dit artikel ook zouden delen. 

Tot slot...
Ik weet zeker dat Stèphanie deze tips kan gebruiken. Het is een kleine stap. Ze heeft namelijk al veel ‘feeling’ voor (sociale) media. Bekijk haar Facebook pagina! Overigens is Stèphanie met haar praktijk de kwartaalprijswinnaar van Rabobank Waterland e.o. Ze is daarmee genomineerd voor de jaarlijkse startersprijs op 22 maart a.s. Ik weet wel op wie ik ga stemmen! 

[1] Ik kan het weten, want het is een vriendin die ik langer dan 10 jaar ken!

Houd mijn online visitekaartje www.naomirustenberg.nl in de gaten. Daar kun je al mijn contactgegevens vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen